חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אבחון פסיכו דידקטי

קלינאי תקשורת עובדים עם אנשים בכול הגילאים, מתינוקות ועד למבוגרים, כדי לאבחן ולטפל בסוגים שונים של בעיות תקשורת, דיבור ושפה. אחד מכלי האבחון המקובלים ביותר הוא האבחון הפסיכודידקטי.

מהו אבחון פסיכו דידקטי?

 

אבחון פסיכו דידקטי, הנערך על ידי קלינאי תקשורת לילדים ולמבוגרים, מיועד לזהות את אזורי החוזק והחולשה הלימודיים של המטופל, ואת אתגרי הלמידה וההתנהגות שהוא חווה. 

בדרך כלל, המקור לאתגרים אלה הוא חבוי, אבל הוא משפיע על הביצועים ועל ההתנהגויות של הילד בכיתה ומחוצה לה.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

תסמינים

זיהוי התסמינים שמציג המטופל, מתייחס בין השאר לתופעות כמו:

  • ציונים נמוכים

  • בעיות התנהגות או קושי להתמקד במהלך השיעור

  • קושי לסיים עבודות לימודיות במועד שנדרש

  • קושי בארגון ובהתארגנות

  • תחושות של הצפה או חרדה בבית הספר או במהלך הבחינות

  • אי יכולת להשיג תוצאות לימודיות ואי ניצול הפוטנציאל של הילד

  • התנהגות בריונית או תחושות של דחייה בבית הספר

  • ילדים שעשויים להיות עם לקות למידה לא מאובחנת, או אם אתגרים חבויים אחרים, הם ילדים שמתמודדים עם אחת או יותר מהבעיות שצוינו למעלה.

המקור לתסמינים

  • המקור החבוי, אשר גורם להופעת התסמינים הגלויים שלעיל, אמור לספק הבנה מעמיקה יותר לגבי היכולות הלימודיות וההתנהגותיות של המטופל. 

    המקור לתסמינים יכול להיות:


    כלומר, אבחון פסיכודידקטי – המאבחן את התסמינים ואת המקור לאתגרים לימודיים והתנהגותיים שחווה הילד – מאפשר הכנת תכנית מותאת אישית לפתרון מקור הבעיה ולתסמינים שמאפיינים את המטופל.

אילו בדיקות כולל האבחון הפסיכודידקטי?

הבדיקות במסגרת האבחון הפסיכודידקטי מתחילות במילוי שאלון רקע, על ידי ההורים. לאחר מכן ייערכו בדיקות כגון:

  • בדיקה קוגניטיבית והתנהגותית – כדי לבחון כיצד המטופל מצדיק ופותר בעיות, ובדיקת כישורי הזיכרון והארגון שלו.

     

  • בחינת סימנים לאפשרות שהמטופל סובל מבעיה מתחום בריאות הנפש כמו חרדה, לחץ או דיכאון.

     

  • בדיקות לימודיות שנועד לגלות יכולות לימודיות כמו: קריאה, כתיבה ומתמטיקה, בהשוואה לתלמידים אחרים בני אותו גיל.

     

    • דיסלקציה – באה לביטוי בקושי משמעותי בקריאה, בהתאם לגיל, בקריאה אטית, בערבובי אותיות ובהבנת הנקרא.

       

    • דיסגרפיה – באה לביטוי בקשיי כתיבה משמעותיים ועלולה להתבטא בקשיים גרפיים מוטוריים, כמו קושי בוויסות כוח היד תוך כדי כתיבה, ושגיאות כתיב רבות.

       

    • דיסקלקוליה – באה לביטוי בקושי בהבנת עולם המספרים.

       

    • לקות למידה לא מילולית – באה לביטוי בפער בין היכולות המילוליות ליכולות החזותיות.

       

      • ילדים אלה מסתדרים כשמדובר במילים ובקריאה, אבל הקושי מופיע יותר בכתיבה ולעתים בכול משימה וויזואלית (למשל, כשהמשימה דורשת עבודה עם צורות או רישומים).

         

      • האבחון עשוי לגלות שלמרות שילדים אלה קוראים היטב וזוכרים חלק גדול מהטקסט, הם עלולים להתקשות בהרכבת הרעיון המרכזי שהטקסט הציג.

         

      • ילדים אלה עלולים להיתקל בבעיות חברתיות, כי הם לא מסוגלים לקרוא מצבים חברתיים.

         

    • לקויות בפונקציות הקשורות ללמידה – כמו קושי ביכולות תיאום מרחביות. ילדים אלה מתקשים בתיאום במרחב ו/או בזמן ויכולים להיתקל בקשיים כשהם נדרשים לתמרון בין פעילויות וביצוע משימות מורכבות, או משימות המוגבלות בזמן. בנוסף, הם מתקשים לארגן את החדר, את התיק, או מתקשים להגיע בזמן או להגיש עבודה בזמן כדי לקבל ציון טוב.

       

הדו״ח הסופי ייבדק יחד עם ההורים, כדי שהמאבחן יוכל להסביר להם את התוצאות ולתת מענה לשאלות נוספות, אם יהיו.

 

האם ניתן לאבחן הפרעת קשב וריכוז באבחון פסיכודידקטי?

כן! האבחון הפסיכודידקטי הנערך על ידי קלינאי תקשורת למבוגרים ולילדים, מאפשר אבחון להפרעות קשב וריכוז. הפרעה זו מתבטאת בקשיים הנוגעים לתפקוד הקשב והריכוז, היפראקטיביות, הסחות דעת בקלות ואימפולסיביות. ההפרעה התפקודית קיימת לרוב במספר מצבים, ומשפיעה באופן חמור על הקשרים החברתיים. הפרעה זו עלולה להשפיע קשות על ההישגים הלימודיים בבית הספר ועל ההתפתחות הרגשית והחברתית של הילד.

בנוסף, אבחון זה יכול להעריך גם מקרים כגון:

  • לקויות למידה – ליקויי למידה מקשים על ההתמודדות עם הפרעות בתחומי הקריאה, הכתיבה, המתמטיקה, ההקשבה, הדיבור ולעתים גם קשיים ביכולת החברתית. ליקויי למידה מתרחשים כתוצאה מפעילות לא סדירה באזורים מסוימים במוח.

     

  • לקות התפתחותית, אם קיימת.

     

  • הבנה ברורה של החוזקות והקשיים הלימודיים של הילד או של המבוגר, הנוגעים לכישורי הלמידה שלו, ליכולת עיבוד המידע או לכישורים לימודיים אחרים.

     

  • האבחון הפסיכו דידקטי כולל גם הכנת תכנית פעולה לשיפור הביצועים הלימודיים, ולטיפול בקשיים התנהגותיים וחברתיים, אם אלה קיימים.

איך מאבחנים אוטיזם בילדים באמצעות אבחון פסיכו דידקטי ?

אבחון קלינאי תקשורת כולל בדיקת כמה קריטריונים. במהלך האבחון הרשמי הילד ייבדק על פי הקריטריונים לאבחון אוטיזם של ה-DSM-IV-TR (Diagnostic and Statistical Manuel of Mental Disorder). 

קלינאי תקשורת לטיפול באוטיזם יבדוק את הקריטריונים הבאים:

  1. בחינת איכות התקשורת:
  • האינטראקציה החברתית 
  • התפתחות הדיבור
  • דפוסי התנהגות
 

2. בחינת פיגור בתפקודים שהופיעו לפני גיל 3, לפחות בתחום אחד מתוך ההיבטים הבאים:

  • ליקויים באינטראקציה חברתית
  • ליקוי בשימוש בשפה לצורך תקשורת
  • לקות או העדר משחק דמיוני

     

3. בדיקה כי ההפרעה שמפגין הילד, לא ניתנת להסבר באמצעות תסמונת רט או הפרעה דיסאינטגרטיבית (disintegrative) של הילדות.

אם הילד עונה על שתיים מהבעיות המפורטות בקטגוריות הללו, הוא כנראה נמצא על ספקטרום האוטיזם, ויזדקק לטיפול באוטיזם.

על אתגרים הקשורים להפרעת תקשורת בילדים 

ילדים עם אוטיזם חווים קשיים באינטראקציה החברתית. קשה להם להתחבר לתגובות של אנשים אחרים, או לחזות אותם מראש, קשה להם לקרוא רמזים חברתיים, ליצור קשר עין או לנהל שיחה.

יתכן שהם גם לא יתחילו לדבר בגיל שבו ילדים אחרים מתחילים לדבר, ויתכן שיתקשו בכישורים הקשורים להפעלת שרירים כמו ספורט, ציור או כתיבה.

על דפוסי התנהגות מוגבלים וחוזרים על עצמם 

ילדים עם אוטיזם עלולים לנדנד את גופם ללא הרף, לחזור על ביטויים או להביע מחאה בגין שינויים בשגרת החיים שלהם. לעתים קרובות הם מעוניינים מאוד בנושא אחד בלבד. הם גם סובלים מסוגיות שונות הנוגעות למערכת החושית, כמו הירתעות מאור חזק או מחום וקור.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

מה המטרה של אבחון פסיכודידקטי?

המטרות העיקריות לאבחון פסיכו דידקטי לילדים ולמבוגרים הן לאבחן את המטופל מבחינה דידקטית ומבחינה פסיכולוגית.

אבחון דידקטי – כולל בדיקה של היכולות הלימודיות של המטופל כדי לקבל תמונה ברורה לגבי הקשיים הלימודיים עימם מתמודד המטופל. 

האבחון הפסיכולוגי – בודק את הגורמים הרגשיים והקוגניטיביים שעלולים לגרום לקשיים הדידקטיים וההתנהגותיים. 

אבחון פסיכו דידקטי למבוגרים או לילדים הנערך על ידי קלינאי תקשורת, מתייחס למגוון פרמטרים, כגון:

  • רמת ה-IQ – רמת המשכל
  • היכולות בתחום המילולי והכמותי
  • מבחני אישיות המאפשרים ללמוד על:

     

    • עולמו הפנימי של המטופל
    • המיומנויות החברתיות
    • הקונפליקטים עימם הוא מתמודד
    • האסטרטגיות לפתרון בעיות בהן הוא נוקט
    • על יחסו ללימודים, לבית הספר, לחברים ועל רמת ההנעה שלו.

אילו הקלות מאפשר אבחון פסיכודידקטי?

ההבנות והאבחון הפסיכו דידקטי יסתכמו גם בהתאמות לימודיות בהתאם לקשיים הלימודיים וההתנהגותיים איתם מתמודד התלמיד. 

מה כוללות התאמות אלה, ברוב המקרים?

  • הענקת זמן ממושך יותר להשלמת מבחנים.
  • גישה למחשב נייד ולתוכנות מיוחדת שיסייעו בכתיבה.
  • גישה לספרי שמע עבור הטקסטים או החומרים הנלמדים.
  • אפשרות להיבחן בסביבה שקטה ומפוקחת.
  • אישור ליציאה להפסקות תכופות יותר מהשיעור.
  • פירוק עבודה או משימה, לרכיבים קטנים יותר.

     

למעשה, האבחון הפסיכו דידקטי מאפשר הבנה נרחבת של הכישורים של הילד מצד אחד ושל הקשיים איתם הוא מתמודד מצד שני. במידת הצורך, המטפל יוכל להמליץ על בדיקה נוירולוגית, הוראה מתקנת, ייעוץ רגשי, הדרכת הורים, ועוד.

מתי מומלץ לפנות לאבחון פסיכודידקטי?

הורים שמבחינים בקשיים התפתחותיים, חברתיים, רגשיים או לימודיים – אמורים לשקול את האפשרות של פניה לקלינאי תקשורת לאבחון פסיכודידקטי. 

לעתים קרובות, הפניות מתבצעות כבר בינקות על ידי רופא הילדים או הגננת. בגיל בית הספר, היועצת החינוכית עשויה לזהות ילדים הזקוקים לעזרה.


מאיזה גיל עושים אבחון פסיכודידקטי?

מומלץ להתחיל באבחון ובטיפול ברגע שמתעוררות תמיהות לגבי ההתפתחות או ההתנהגות של הילד. ככול שהטיפול יתחיל מוקדם יותר, כך הטיפול עשוי להצליח יותר.

למשל, אבחון לקויות למידה בגיל מוקדם, יכול לקדם את הילד ולאפשר לו לצמצם פערים רגשיים ולימודיים, אשר עלולים להחמיר ללא טיפול נאות.

כמה זמן נמשך האבחון על ידי קלינאי תקשורת?

האבחון הפסיכו דידקטי מתפרס בדרך כלל על פני 5-3 מפגשים, כאשר הפגישה האחרונה מוקדשת לסיכום האבחון.

כמה עולה אבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכו דידקטי, שנמשך על פני כמה פגישות (בדרך כלל 3), נע בין 2,000 ל-4,000 שקלים.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

אבחון קלינאי תקשורת

אבחון קלינאי תקשורת קלינאי תקשורת מספקים אבחונים וטיפולים במקרים הקשורים להפרעות דיבור, שפה או תקשורת. מטרת הייעוץ והטיפול שמציע קלינאי התקשורת, היא להקל על תהליך

קראו עוד »

אוטיזם

אוטיזם עד לאחרונה דיברו המומחים על סוגים שונים של אוטיזם, כמו הפרעה אוטיסטית או תסמונת אספרגר, אולם היום, כל ההפרעות הללו נקראות ״הפרעות על ספקטרום

קראו עוד »

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן