חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול בהפרעות קשב של ילדים אצל קלינאי תקשורת

תוכן עניינים

קשב הוא אחד המשאבים החשובים ביותר לילדים. קשב לא תקין מונע מילדים בגילאים שונים לצבור ידע חדש, בין אם במסגרת פורמלית ובין אם בחיי היומיום, מקשה עליהם ליהנות ממשחקים שונים, פוגם בדימוי העצמי עקב הביקורת מהסביבה (וגם של הילד כלפי עצמו), משבש את שגרת היומיום (למשל כשהילד מאבד את המפתח לבית או שוכח את הסמארטפון אצל חבר) ובאופן כללי מחבל בהתפתחות ובהנאה מהחיים.

קלינאי תקשורת מיומנים עשויים לסייע במידה ניכרת לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. בהקשר זה כדאי לזכור שקשב לא תקין עלול לבוא לידי ביטוי גם בלקויות שפתיות – קושי בקריאה, קושי בהבנת הנקרא, קושי בהבנת הוראות מילוליות ועוד. בהתאם נדרש קודם כל אבחון מקצועי ולאחר מכן טיפול יסודי ומקיף על בסיס כל המידע הרב שהצטבר בתחום.

אבחון קשיי קשב וריכוז אצל ילדים

הבסיס לכל טיפול בהפרעות קשב הוא אבחון מקצועי שמבוסס על מדדים סובייקטיביים ולא רק התרשמות מההתנהגות של הילד. לצורך הקביעה, בוחן איש המקצוע הרלוונטי את קיומם של תסמינים רלוונטיים ובהם למשל חוסר תשומת לב לפרטים, קושי לעקוב אחרי הוראות, מריחת מטלות והימנעות ממטלות שמחייבות מאמץ מנטלי.

כשיש לפחות 6 תסמינים מוכרים שמופיעים בשתי סביבות חיים נפרדות במשך 6 חודשים ומעלה, האבחנה תהיה שהילד אכן סובל מקשיי קשב.

מה כולל הטיפול של קלינאי תקשורת?

טיפול בהפרעות קשב וריכוז מחייב כאמור טיפול מקיף. הסיבה לכך היא שיש גורמים רבים שמשפיעים על הקשב והריכוז, ובמקביל הם משפיעים על תחומי חיים רבים.

החלק של קלינאי התקשורת הוא להקנות לילד או לילדה יכולות תקשורת טובות יותר, וכך לשפר גם את הכישורים החברתיים ואת יכולות הלמידה. הבסיס הוא אבחון ספציפי של כישורי השפה, ולאחר מכן נבנית תוכנית שמותאמת במדויק לצרכים הספציפיים של הילדים.

הטיפול של קלינאי התקשורת עשוי להתמקד בדיבור, באמצעות תרגילים ייעודיים, לכלול משחקי תפקידים במטרה לחזק את השליטה העצמית, ולהשתמש במגוון רחב של טכניקות כדי לטפח את כל הדרכים שבהן ניתן לתקשר, בין אם באופן מילולי ובין אם באופן לא מילולי (שפת גוף, הבעות פנים וכו').

בנוסף, עשויים קלינאי תקשורת לנהל דיאלוג מקצועי מול מורים על-מנת לעזור להם לעזור לילד בעל קשיי הקשב באמצעות אסטרטגיות מתאימות.

ילד עם הפרעת קשב וריכוז

תזונה נכונה והשפעתה על הקשב

מומלץ ללוות את הטיפול של קלינאי התקשורת גם בשינוי התזונה של הילד או הילדה. הסיבה לכך היא שבמקרים רבים קשיי הקשב מחמירים עקב רמה נמוכה מדי של ויטמינים ומינרלים, או בשל רגישות למזונות מסוימים (לאו דווקא מודעת).

באופן כללי ההמלצה היא להרבות באכילת דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות ובפרט עלים ירוקים, כרוב וכרובית. עוד כדאי לחלק את האכילה למספר רב יחסית של ארוחות קטנות, אחת בכל 3-4 שעות. רצוי להמעיט בצריכת חלב ומוצריו, מאכלים על בסיס חיטה לבנה, מזון מעובד או מטוגן וכן ביצים ובקר.

טיפול בהפרעות קשב של ילדים באמצעות מיינדפולנס

עוד כלי אפקטיבי להפליא שמאפשר לשפר את הקשב של הילדים הוא מיינדפולנס. תועלות משמעותיות נוספות של תרגול מיינדפולנס בגיל צעיר הן חיזוק היכולת לגלות אמפתיה וחמלה, דימוי עצמי יציב, קבלה עצמית מלאה (מרכיב חשוב מאוד עבור ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז) והכלה טובה יותר של המציאות.

העיקרון המרכזי במיינדפולנס הוא למקד את תשומת הלב בדבר ספציפי – למשל בנשימות שלנו, בתחושות במקומות שונים בגוף וכו'. ההתמקדות היא במה שקורה כרגע, וגם כשנכנסות מחשבות אחרות לתודעה מתבוננים בהן בשקט וללא שיפוטיות. הטכניקה היא מדיטציות מודרכות, שבאופן טבעי דורשות תרגול.

כדי להבין טוב יותר מה זה מיינדפולנס כדאי להגיע לחוות פעם אחת סדנת מיינדפולנס בתל אביב שמקנה את רזי השיטה או למפגש מבוא שמאפשר להתחבר לדרך שכבר שיפרה את החיים של ילדים רבים (וגם מבוגרים).

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן