טיפול בקשיי שפה בקרב ילדים באמצעות טיפול באמנות

טיפול בדיבור שנועד לסייע לילדים צעירים לא צריך להיראות כמו שיעור רשמי בכיתה. להיפך, טיפול בדיבור יכול לנקוט בגישה יצירתית ולגייס לעזרתו את עולם האמנות. כן, אמנות יכולה להיות כלי שימושי ביותר לשיפור ליקויי דיבור ושפה בקרב ילדים!

בין אם הילד שלכם זקוק לעזרה בתחום הביטוי המילולי או בהבנת הנאמר לו, יש מגוון של פעילויות המבוססות על יצירה, שהילד יכול לבצע ולהשקיע בהן את מלוא חושיו.

אולי המונח ׳פרויקט אמנות׳ לא מיד מתחבר לטיפול בקשיי שפה, אבל עבור ילד הזקוק לטיפול בהפרעות דיבור או שפה, חוויה של פעילות אמנותית עשויה להיות בדיוק הדבר שהוא זקוק לו.

קלינאי תקשורת המגייסים את האמנות ככלי טיפולי, בין אם בקליניקה שלהם או במרכזי טיפול (כמו מרכז אמנות הטיפול, שמשתמש באמנות לטיפול בהפרעות שונות) – מאפשרים למטופלים לחקור את הצד היצירתי שלהם ובו בזמן גם לשפר את כישוריהם המילוליים ואת יכולתם להבין את מה שהם שומעים.

קלינאי תקשורת לטיפול באמנות?

מהו טיפול באומנות? לפי ה-AATA, האגודה האמריקאית לטיפול באמנות, טיפול זה משתמש בתהליך היצירה האמנותית לשיפור ולהעצמת הרווחה הפיזית, הנפשית והרגשית של אנשים בכול הגילאים, במטרה לפתור בעיות, לפתח כישורים בינאישיים, להפחית לחצים, להגביר את ההערכה העצמית, לנהל את ההתנהגות ועוד.

נראה כי מטרות הטיפול באמנות דומים למדי למטרות הטיפול בהפרעות בדיבור. לא?

מחקרים מראים שטיפול באמנות יכול לשפר באופן משמעותי את מצבם של אנשים הסובלים משיתוק מוחין, אבל מחקר שערך The National Center for Biotechnology Information, הגיע למסקנה כי שילוב של טיפול באומנות עם טיפול של קלינאי תקשורת, יכול לשפר את יכולתם של ילדים עם שיתוק מוחין להתחיל להפגין התנהגות מכוונת ולשפר את תפקודי הדיבור והשפה, ובמיוחד את המוּבָנוּת (intelligibility). לאור זאת:

  • טיפול באמנות וטיפול בדיבור חולקים מרכיבים דומים הקשורים לשפה ולהבעה, כמו ביטוי באמצעות גוון הקול ואוריינטציה גופנית. לכן, טיפול באמנות יכול לתמוך ולחזק את יעדי הטיפול בדיבור.

  • טיפול באמנות הוא סוג של טיפול לפיתוח התקשורת, שנועד לאפשר למטופלים לבטא את עצמם באמצעות מדיומים חזותיים. המטופלים מתבקשים לדבר על היצירה שלהם ולשתף אחרים בעבודה שיצרו, מה שמעניק לילד הזדמנות לרכוש בטחון עצמי ולהתנסות בחוויה של דיבור בציבור.

  • ככול שהילד משפר את יכולות היצירה שלו, כך ניתן לבקש ממנו לתאר טוב יותר את מה שהוא עושה, שלב אחרי שלב עד לסיום העבודה. בדרך זו הילד ידגים את היכולת שלו לעקוב אחר ההוראות ואגב כך יוכל גם להתגאות ביצירה שלו.

דוגמאות לרעיונות לפעילויות אמנותיות

כדי להתוודע לרעיונות המשמשים לטיפול באמנות ולטיפול בהפרעות דיבור ושפה, הנה כמה דוגמאות:

  • אספקת מגוון רחב של מדיומים אמנותיים שהילד יוכל לעבוד איתם – אמנות מגיעה במגוון צורות, וכל ילד יכול לבחור את החומר שבו הוא מעדיף לעבוד. לכן יש להציע למטופלים, למשל:
    • צבעים, עפרונות, גירים, מכחולים, חומר, נייר, קרטון, מדבקות, חול.
    • בדים, בובות, בגדי תחפושות, פריטים להכנת מסכות או מוסיקה לריקודים

כל אלה הם רקע מושלם לאמנות שיכולה לשמש את קלינאי התקשורת כדרך לטיפול בהפרעות דיבור ושפה.

  • לבקש מהילד ליצור תמונה מיוחדת במינה. זה יכול להיות כל דבר החל מקשת בענן, חיה או דיוקן עצמי.
    • קלינאי התקשורת יספק את החומרים הדרושים ויניח לילד להתחיל ביצירה.

    • על מנת שהתנסות זו תהיה מעורבת ביכולות המילוליות שלו, קלינאי התקשורת יבקש מהילד לתאר בפרוטרוט את מה שהוא יוצר. או לחילופין, לבקש ממנו לציין את כל חומרי האמנות הדרושים ליצירת המופת שלו.

    • לאחר השלמת פרויקט האומנות, קלינאי התקשורת עשוי לבקש ממנו לשתף את ההורים בתמונה שיצר.

  • באותה דרך אפשר לבקש מהילד לעצב את התחפושת הדמיונית ביותר שהוא יכול להעלות בדעתו. וכפי שנאמר קודם, לבקש ממנו לציין כל פריט בו הוא משתמש ולתאר בפרוטרוט את המראה שהוא מנסה ליצור.

רעיונות שכאלה, המבוססים על יצירת פרויקט אמנותי אחד, מסוגלים לשפר את הכישורים החברתיים, את הביטחון העצמי ואת היכולת של המטופל לעקוב אחר ההוראות.

ככול שהילד יתנסה יותר ויותר בפרויקטים אמנותיים שכאלה, כך הוא יצבור בטחון עצמי רב יותר, מה שיתורגם להזדמנויות קלות ומהנות לטפל בקשיי השפה.

אולי יעניין אותך גם?

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם: