חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפרעות בדיבור הנובעות מבעיות שיניים

תוכן עניינים

לשיניים, ללסתות וללשון תפקיד מהותי וחשוב בהפקת הדיבור. מנח שיניים לקוי אצל ילדים יכול להשפיע על אופן ההגייה שלהם ולגרום להפרעות בדיבור ולקושי בהבעה עצמית. בליטת יתר של הלסת העליונה, רווחים בשיניים או משנן צפוף עלולים לבוא לידי ביטוי בשלל הפרעות דיבור ובחוסר יכולת להפיק צלילים בצורה מיטבית. ה

פרעות דיבור הן תוצר לוואי של פגמים במבנה הפה והלסתות, במנשך ובמשנן. גם מצב של שיניים עקומות יכול להפר את ההתאמה הכללית בפה ולהקשות על הילד להפיק צלילים, להביע מילים, לדבר היטב ולהביע את עצמו בבירור.

ליקויי פה ולסת שגורמים להפרעות דיבור

ישנם כמה ליקויי פה ולסת העלולים לגרום להפרעות דיבור ולקשיים בהפקת צלילים. שיניים צפופות (או מצב של עודף שיניים) עלולות להידחף הצידה או כלפי חוץ ולהקשות על תנועת הלשון בפה; מצב של רווחים גדולים בין השיניים עלול לגרום להפקת צלילים שורקים, לקושי כללי בביטוי מילים ומשפטים ובניהול שיחה קולחת.

מנשך פתוח שבו השיניים התחתונות והעליונות לא נפגשות בעת סגירת הלסתות ונוצר חלל ביניהן, עלול להקשות על שליטה בזרימת האוויר בפה ולגרום להגייה לקויה; בליטת יתר של הלסתות עלולה להשפיע על היכולת להפיק עיצורים שורקים; לשון קשורה עלולה להגביל את תנועת הלשון בפה ולהקשות על הדיבור; שיניים לא ישרות משפיעות על אופן הפקת הצלילים והדיבור, והדבר נוצר מסיבות רבות ובהן סיבות גנטיות, הרגלים לקויים מגיל ינקות או צמיחה לא תקינה של השיניים.

מנשך לקוי והשפעתו על הדיבור

מנשך לקוי מקשה על הנעת הפה באופנים הדרושים להפקת צלילים, עיצורים ותנועות וכן על הזרמת האוויר התקינה בחלל הפה. הצלילים העלולים להיפגע ממצב זה, הם בעיקר אלה היוצרים את העיצורים הלשוניים השורקים. אף שילדים רבים יכולים להביע מילים מובנות למרות הקושי בהגייתן, הליקוי עלול לפגוע ביכולת של אחרים להבין אותם ולחשוף אותם להערות מזלזלות ולעגניות שפוגעות בביטחונם העצמי.

ילדים הסובלים מהפרעות בדיבור בשל בעיות פה ולסת מכירים בקשיים של עצמם. הם יודעים שהם מתקשים ומנסים לתקן את הצלילים שהם מפיקים ואת המילים שהם מביעים בדרכים טבעיות הנוחות להם. עם זאת, גם הניסיון העצמי לגשר על ההפרעה ולתקן אותה עלול להוביל להרגלי דיבור שגויים שהם מתקשים לזנוח בחלוף השנים.

שני אפיקים לטיפול

טיפול בהפרעות דיבור הקשורות לבעיות פה ולסת אצל ילדים מצריך שני אפיקי טיפול. כדי לתקן את דרך הגיית המילים וכדי להרגיל את הילד לדבר נכון הלשון שלו צריכה לנוע בחופשיות בפה. אם תנועת הלשון בפה מוגבלת או אם מבנה הלסתות והשיניים מפריע לשלוט בה כדי להפיק צלילים, עיצורים ומילים, הדיבור יהפוך להיות פעולה מורכבת ומאתגרת מאוד.

צלילים רבים מופקים בעת מגע הלשון בשיניים. אם מגע הלשון בשיניים לא מתאפשר או שהוא קשה ליישום, הילד יתקשה להביע את עצמו. יישור שיניים לילדים הוא אפוא אפיק הטיפול הראשוני והמהותי בילדים בדרך למיגור הפרעות הדיבור.

טיפול ומעקב של קלינאי תקשורת הוא אפיק הטיפול השני, והוא חייב להיעשות בד בבד לטיפולי השיניים אצל רופא השיניים. קלינאי התקשורת יאבחן את הקשיים של הילד בהפקת צלילים, תנועות, עיצורים ומילים, ילמד אותו איך להגות אותם נכון, יתרגל איתו הגייה נכונה ויוודא שהילד ממשיך לתרגל גם בין הפגישות עימו.

אפשר לטפל בהפרעות דיבור

אפשר לטפל בבעיות פה ולסת ובהפרעות הדיבור שנגרמות בגינן. חשוב להתחיל בטיפולים בגיל צעיר כדי למנוע מהילד להתרגל להפקת צלילים לקויה ולהגייה לא נכונה וכדי לחסוך ממנו את חוסר הנעימות האישית והחברתית הכרוכה בכך.

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן