סטודנטים עם לקויות למידה? מידע על הפרעת קשב ולימודים

כתלמידים לקויי למידה בתיכון, זכיתם בתמיכה שוטפת מבני המשפחה והמורים.
ההתמודדות עם הלימודים במכללה, כשאתם לבד בפעם הראשונה, עלולה להיות קשה מהצפוי. מאמר זה נועד להפיג במעט את החששות ולהאיר את האפשרויות השונות שיכולות לאפשר לכם להצליח בלימודים, למרות לקויות הלמידה שלכם.

לקויות למידה הן הפרעות נוירולוגיות מורכבות הפוגעות באנשים בכול רמות האינטליגנציה. לכול אחד יכולה להיות לקות למידה, מה שעלול להקשות על האבחון שלה על ידי קלינאית תקשורת, אבל הלקות היא אמתית.

׳לקות למידה׳, הוא מונח גנרי המשמש לתיאור מה שנראה כקושי כמעט בלתי מוסבר בכול מה שקשור לכישורים אקדמיים בסיסיים.

לקויות למידה כמו גם הפרעת קשב וריכוז, יכולים להשפיע על מיומנויות כגון:

  • הקשבה
  • דיבור
  • קריאה
  • כתיבה
  • מתמטיקה

לסטודנטים עם לקויות למידה יש זכויות

בשנת 2008 חוקק ׳חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על תיכוניים, תשס״ח – 2008׳. את פירוט הוראות החוק תוכלו למצוא כאן.

על פי חוק זה, מועמד ללימודים במוסד על תיכוני, שאובחן כלקוי למידה, זכאי:

  • להתאמות בהליך הקבלה ללימודים (כולל בבחינות ובמשימות שנועדו להעריך ולמיין את המועמדים).
  • להתאמות במסגרת הלימודים.

ההתאמות עצמן ייקבעו על בסיס האבחון המוכר שהגיש הסטודנט למוסד הלימודי.

סטודנטים עם לקויות למידה יכולים ללמוד במוסד על תיכוני

סטודנטים עם ליקויי למידה, כמו גם אלה שעברו אבחון להפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים, והתקשו כל חייהם להתיישב על כסא מחשב, נוח ככול שיהיה, ולהתרכז בלימודים – יכולים היום לרכוש השכלה אקדמית בסיוע התאמות שיקבלו מהמוסד.

מה אני צריך לעשות כדי לזכות בהתאמות?

כמועמדים ללימודים במוסד על תיכוני יהיה עליכם:

  • להגיש בקשה להתאמות לגורם המוסמך במוסד בו אתם רוצים ללמוד, בהתאם לכללים שקבע מוסד זה.
  • לצרף לבקשה אבחון מוכר.
  • תוכלו לצרף לבקשה גם חוות דעת של מרכז התמיכה במוסד.

מה יקרה בהמשך?

  • המוסד יבחן את הבקשה ואת המסמכים שצרפתם, כדי לקבוע את ההתאמות שתוכלו לקבל.
  • ההתאמות יתחשבו באופי הבחינות והמטלות הנדרשות במסגרת הלימודים במוסד, והן יקבעו על בסיס האבחון המוכר שהגשתם.

 

סטודנטים עם לקויות למידה

האם יש בחוק הגבלות כלשהן לעניין ההתאמות?

ובכן, חשוב שתדעו כי החוק לא מחייב את המוסד להתאמת בחינה או מטלה, כאשר משימות אלה מתחייבות מהדרישות המהותיות של הבחינה או המטלה.

החוק גם לא מחייב את המוסד הלימודי לנקוט בפעולה אם זו מהווה נטל כבד מדי בהתחשב בגורמים שונים, כולל קיומם של מקורות מימון לביצוע התאמות אלה. למעשה, יש מקרים שבהם החוק מאפשר למוסד לנקוט באמצעים חלופיים שהם סבירים בנסיבות העניין.

שימו לב שעל פי החוק, המוסד יכול גם לקבוע שאין מקום להתאמה מסוימת, כאשר הוא מסתמך על חוות דעת של גורם מקצועי מוסמך.

בכול מקרה, המוסד הלימודי חייב לשלוח לכם החלטה כתובה ומנומקת, בתוך 30 ימים מיום הגשת הבקשה להתאמות.

  • גם אם ההחלטה היא שלילית, היא עדיין לא סופית:
    • אתם רשאים להגיש ערר על החלטת המוסד, והגורם המוסמך במוסד חייב לדון בערר ולשלוח לכם החלטה מנומקת בכתב בתוך 15 ימים מעת הגשת הערר.
    • אתם גם יכולים להגיש בכל עת בקשה חוזרת להתאמות – אבל יהיה עליכם לצרף לבקשה זו חוות דעת מקצועית של מרכז התמיכה של המוסד, הכוללת גם המלצה מנומקת להתאמות.

 לאחר שתתחילו ללמוד במכללה, ותקבלו אישור רשמי לזכאות להתאמות, תוכלו לקבל מידע גם על מרכזי לימוד וסיוע לסטודנטים לקויי למידה, שמציע המוסד בו אתם לומדים.

יידעו את המרצים על לקות הלמידה שלך

המרצים עשויים לדעת או לא לדעת שאתם לקויי למידה וזכאים להתאמות, אבל בלי קשר, חשוב שישמעו את המידע הזה מכם באופן אישי.

מומלץ לקבוע פגישה עם המורים שלכם בתחילת הסמסטר, או לבקר אותם בשעות הקבלה. זה לא רעיון חכם לנסות להסביר את לקות הלמידה שלכם לפני או אחרי השיעור, כשתלמידים אחרים עשויים להסתובב סביבכם, והמרצה שלכם אולי ממהר לדרכו. זכרו שלרוב הם ממהרים לרוץ מכיתה אחת לשנייה, בדיוק כמו הסטודנטים.

 איך לעשות זאת נכון?

כאשר אתם עומדים להיפגש עם המרצה ולהסביר לו איזה סוג של לקות למידה יש לכם ולאילו התאמות אתם רגילים או זכאים – הביאו אתכם את המסמכים הרלבנטיים. אתם לא אמורים להיות אגרסיביים, אבל גם לא בהכרח להישאר פסיביים. ליקויי למידה הם אמתיים, ויש לכם זכויות. נצלו אותן!

ומה על מלגות?

הזדמנויות לסיוע פיננסי זמינות לסטודנטים עם לקויות למידה, בדיוק כפי שהן זמינות לסטודנטים ללא לקויות אלה. זאת ועוד – גופים שונים מציעים מלגות לימוד המיועדות במיוחד לסטודנטים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז, במטרה לסייע להם לרכוש השכלה, להצליח בלימודים ובסופו של דבר להשתלב בשוק העבודה.

מלגות אלה יכולות לסייע לכם במימון שכר הלימוד, ובמימון הוצאות ייחודיות לבעלי לקויות למידה כמו עריכת אבחונים או למידה במסגרת שיעורי עזר.

התאמת סביבת הלמידה

מחקרים מראים כי יש חשיבות לסביבת הלמידה לאלו הסובלים מלקויות למידה (מבוגרים וילדים כאחד).
חשוב ליצור אווירת לימודים בפינת הלמידה שלכם. הנה כמה טיפים לביצוע:

  • חשוב שפינת הלמידה תהיה מסודרת ומאובזרת בהתאם: למידה ליד שולחן על כסא מחשב נח המותאם לישיבה ממושכת. כדאי וחשוב להרחיק טלפונים, ניידים וכל מכשיר אחר שעלול לגרום להסחת דעת
  • להכין את כל מה שנחוץ לכם לשעת הלמידה – ספרים, כלי כתיבה, אוכל, שתייה וכל דבר שעלול לגרום לכם לקום מהכסא ולהפסיק את פעולת הלמידה.
  • דאגו שפינה הלמידה תהיה במקום בו הטמפרטורה נעימה ומאוזנת או שיש בה אפשרות למיזוג אוויר.

 

אולי יעניין אותך גם?

קלינאית תקשורת

סימנים מוקדמים לאוטיזם

ילדים רבים עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי, מציגים הבדלים התפתחותיים כבר בינקות, במיוחד בתחום הכישורים החברתיים והשפה. מכיוון שבדרך כלל תינוקות אלה יושבים, זוחלים ומתחילים

קראו עוד »
לימודי קלינאות תקשורת

לימודי קלינאות תקשורת

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע אם אתם מעוניינים בקריירה שמתמקדת בשיפור איכות חייהם של אנשים עם הפרעות שונות

קראו עוד »

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם: