חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול קלינאי תקשורת לאחר אירוע מוחי

תוכן עניינים

אירוע מוחי יכול לשבש את שגרת החיים וליצור פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי וגם השפתי, תלוי בחומרת הנזק מהאירוע.
פגיעה בדיבור היא תסמין לבעיה בעקבות צמצום משמעותי באספקת הדם למוח והיות ורקמת המוח איננה קבלה את החומרים המזינים שהיא זקוקה להם ובעיקר חמצן שהיעדרו עשוי לגרום ללקות ולהגביר את הנזק ולהוביל למוגבלויות, ביניהן בעיות תקשורת – בדיבור ו/או בשפה.

מהן הבעיות השפתיות אחרי שבץ?

בעיות אלה נוצרות בעיקר במידה והשבץ פגע באזור הקדמי השמאלי במוח. תופעה שכיחה אצל אנשים שעברו שבץ היא חוסר היכולת שלהם לתרגם את הרעיון במוחם למשפט, שיבוש משפטים, קשיי שליפה, הרכבת משפט שלם וחסמים ואתגרים שונים שעשויים להוביל לבעיות בתקשורת ומעבר לפגיעה בכישורי השפה והדיבור גם לפגיעה בהתנהלות, באינטראקציה עם אנשים ובחזרתם לשגרה נורמטיבית.

לרוב מדברים על מספר הפרעות שפתיות מרכזיות בעקבות אירוע מוחי שדורשות טיפול של קלינאי תקשורת לאחר אירוע מוחי כמו אפזיה שמשפיע על האופן בו דברים נאמרים כשיש גם סוג של אפזיה חמורה יותר שיכולה לגרום למצב של ניתוק. הפרעות שונות הן חולשת שרירים ושיתוק שמובילים לליקוי בדיבור
על מנת לאפשר להם לדבר ברור יותר ולסייע בשיפור התקשורת, השפה, בניית רצף ושיחות ללא בעיות של הבנה או קשיי שליפה, יש צורך בתרגול ואימון מתמשך בכוונת והנחיית איש מקצוע כמו קלינאי תקשורת שיעזור בתהליך שיקום בבית לאחר אירוע מוחי.

קלינאות תקשורת הוא תחום פרא רפואי שעוסק בטיפול ושיקום של אנשים בעלי לקויות דיבור מסוגים שונים: הבנה, הבעה וכדומה. טיפול זה יכול להיות חיוני מאוד עבור מי שעברו שבץ מוחי.

כיצד עובד טיפול של קלינאי תקשורת אחרי אירוע מוחי?

הטיפול אצל קלינאי\ת תקשורת מתחיל באבחון שעוזר להבין את הצרכים האישיים של המטופל ולהתאים תמהיל טיפולי ואסטרטגיות נכונות לשיפור משמעותי. לרוב הטיפול מתבסס על טכניקות שונות תוך שימוש בעזרי סיוע כמו תמונות, כרטיסיות, חפצים שונים על מנת להעביר את המסר והמחשבה שתבוא לידי ביטוי בצורה מילולית.

מעבר לזמן הטיפול עצמו ברוב המקרים במידה ויש סביבה שמקיפה את המטופל, חשוב שגם היא תבין כיצד ניתן לסייע לו להשתפר באימונים שונים לצורך פיתוח כישורי השפה מתוך מטרה לחזור לתפקוד השפתי המקדים לשבץ מוחי.
אחת הבעיות במקרה של אירוע מוחי הוא שהוא יכול לפגוע דם בזיכרון ובעיה בזיכרון עשויה לפגוע גם בשפה, כי המטופל שוכח את מה שלמד או מתקשה לחזור למה שכבר למד ולכן האימון והעקביות בתהליך הטיפולי גם מחוץ לשעות הטיפול עצמם קריטיים להצלחה לאורך זמן.

בעקבות השבץ עשוי המטופל לסבול מתופעות שונות כגון שיתוק, כאב, אובדן זיכרון, שינויים שונים וכן השפעה על שרירי הפה והגרון מה שיכול לאתגר ולהקשות בנושא של בליעה ודיבור. לעיתים חלק מהפנים משותקות או שרירי הפנים חלשים וקשה מאוד לחזור לתפקוד. 

כחלק מהטיפול כדאי גם לעבוד על ביצוע תרגילי נשימה לוויסות הנשימה תוך כדי דיבור, חזרתיות ובעיקר חזרה על משפטים שונים באמצעות מודל החיקוי על מנת להקל בהתמודדות על קשיי שליפה והשלמת משפט מלא.

קלינאי תקשורת עובד עם המטופל גם על תרגילים לחיזוק הלשון על מנת לחזק את השריר, ללמוד להשמיע צלילים וליצור מילים כי חולי שבץ סובלים מבעיה עצבית שמשפיעה על שרירי הלשון ובאה לידי ביטוי בקשיי דיבור.

על מנת לקבל טיפול קלינאי תקשורת חשוב לקבל המלצות של קלינאי תקשורת טובים ומנוסים כשהיום גם יש אפשרות לטיפולים עד הבית בסביבה המוכרת והבטוחה של המטופל ותחת מעקב וליווי של צוות רפואי.

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן