חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך לעזור לילדים עם הפרעות קשב ללמוד?

תוכן עניינים

״בזמן המשחק הילדה שלי לא מסוגלת לחכות לתורה״; ״הילד שלי לא יושב בשקט בכיתה ולא מקשיב למורה״; ״הילד שלא לא מצליח להתארגן ולזכור את המטלות שלו״… תיאורים אלה נשמעים לכם מוכרים? מצב לא קל, אבל יש היום דרכים שעוזרות לילדים עם הפרעת קשב וריכוז להתגבר על הקשיים ולהצליח בלימודים.

הפרעת קשב וריכוז – ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), מתבטאת לרוב בפעילות בלתי פוסקת וחסרת מנוח ומקשה על האדם לשים לב ולשלוט בהתנהגויות אימפולסיביות. כלומר, גם אם תבחרו עבורו כיסא איכותי ללמידה שיציע לו את כל הנוחיות שבעולם, עדיין הוא ישב עליו, אם בכלל, כמו קפיץ דרוך שמתקשה להירגע.

אנשי מקצוע, בוגרי לימודי קלינאות תקשורת, רכשו את ההכשרה המקצועית המאפשרת להם לטפל ביעילות בילדים עם הפרעות קשב וריכוז ולהעלות אותם על המסלול המאפשר להם להתגייס למשימה וללמוד.

הילד שלי עם הפרעת קשב וריכוז – למה הוא זקוק לטיפול בדיבור ושפה?

הורים לאוטיסטים נעזרים בקלינאי תקשורת מתוך הבנה שאבחון הפרעות דיבור ושפה הוא חלק חשוב מהטיפול בילד שלהם. אבל, הורים לילדים עם ADHD לא תמיד מבינים מה הקשר בין ADHD ללקות שפתית.

לפי ראסל בארקלי (Russell Barkley), חוקר מוביל בתחום ׳הפרעות קשב וריכוז׳, לא פחות מ- ⅔ מהילדים עם הפרעות קשב וריכוז מפגינים גם הפרעות דיבור ושפה, ויש גם מחקרים המצביעים על שכיחות גבוהה של עד 90%.

כ-9 מתוך 10 ילדים עם ADHD עשויים להיתקל בקשיים כלשהם בדיבור, בשפה או בתקשורת. עם זאת, ידוע שילדים אלה הם יצירתיים ויכולים להיות מאוד מתחשבים ולו רק בגלל שהם רואים את העולם בדרך אחרת. לכן, חשוב שההורים יבינו את הרעיונות המתרוצצים בראשו של הילד שלהם! קלינאי תקשורת יכול לעזור במצבים אלה.

קלינאי תקשורת יכול לעזור לילד עם הפרעת קשב וריכוז במגוון דרכים

  • הפרעת קשב וריכוז אינה אבחנה של ״לא יכול/ה״ – ילדים אלה יכולים ללמוד הם פשוט עשויים להזדקק לטכניקות לימוד שונות. לדוגמה, כדי להתמקד בטיפול בדיבור של הילד, המטפל עשוי לשאול אותו שאלה תוך זריקת כדור אליו, והילד יענה כשהוא תופס את הכדור. טכניקה זו משלבת בלמידה תנועה פיזית.
  • בניית מיומנויות חברתיות היא המפתח להצלחה של ילדים עם ADHD – קלינאות תקשורת משתמשת במשחקי תפקידים כדי ללמד מיומנויות חברתיות. במהלך המשחק, הילד לומד כיצד לתת ולבקש הנחיות, והוא מקבל תזכורות להגיב כשהמטפל מדבר אליו.
  • להישאר מאורגן זה קשה, אבל לא בלתי אפשרי גם עם ADHD – יש טכניקות רבות שאפשר להשתמש בהן כדי לעזור לילד להישאר מאורגן. באופן כללי, המטפל יעבוד עם התלמיד, עם המורה וההורים, כדי לעזור ליצור לילד סביבה מאורגנת שתוביל להצלחה.

הפרעת קשב וריכוז – על אילו תחומי דיבור ושפה היא משפיעה?

תפקודים ניהוליים (Executive function)

תפקודים ניהוליים עוזרים לנו, בין השאר, להתארגן, לתכנן, לפתור בעיות, להיות גמישים מחשבתית, לבחור מידע חושי רלוונטי, להישאר רגועים כשאנחנו מתוסכלים ולנהל את הזמן. ליקוי בתפקודים הניהוליים הוא בדרך כלל חלק מה-ADHD.

אבחון קלינאי תקשורת והערכה של מצב הדיבור והשפה יכולים לסייע למטפל לאתר ליקויים ספציפיים בתפקוד הניהולי, ולפתח מטרות להתמודדות עם ליקויים אלה. קלינאי תקשורת יכול לעזור לילד שלכם לשפר את כישורי התפקוד הניהולי באמצעות טיפול מבוסס ראיות!  פרקטיקה זו כוללת כתיבת סיכומי ביניים לאחר כל סט של טיפולים, במטרה לעקוב אחר השגת היעדים הטיפוליים והתאמתם מחדש להתקדמות של המטופל.

בנוסף לתפקודים הניהוליים, יש תחומים אחרים של דיבור, שפה וכישורים חברתיים שעלולים להיות מושפעים מ-ADHD.

תקשורת חברתית

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חווים לעתים קרובות קשיים חברתיים. התבוננות על הדברים מנקודת המבט של ׳האחר׳, מחייבת אותנו להשהות, להתבונן, לפרש ולתכנן תכניות – והכול תוך הרף עין! אם ילדכם מתקשה לשים לב, נראה שהתהליכים הכרוכים בתקשורת חברתית הם מהירים מדי וגורמים לבלבול ומבוכה.

אבחון הדיבור והשפה (במידת הצורך שימוש באבחון פסיכודידקטי) יאפשר לקלינאי התקשורת להעריך את כישורי השפה החברתית של הילד (כגון הסקת מסקנות ופתרון בעיות).

עיבוד שפתי

עיבוד שפתי מתייחס לאופן שבו אנחנו מבינים וזוכרים מידע, כמו קלט (input) של שפה. ילדים עם ADHD עשויים להתקשות במעקב אחר הנחיות או בהאזנה להרצאות ארוכות בכיתה. ליקוי זה יכול לנבוע ממספר גורמים כולל בעיות זיכרון וחוסר תשומת לב.

במהלך האבחון, קלינאי התקשורת בודק במדויק אילו סוגי שפה הילד יכול להבין. זה יאפשר לו למקד את הטיפול בליקוי הספציפי במיומנויות השפה של המטופל, כמו:

  • אוצר מלים: האם הילד מתקשה להבין מונח ספציפי כמו ׳שמאל/ימין׳ או ׳לפני/אחרי׳, ולכן טועה כשהוא מנסה לעקוב אחר הנחיות הכיוון?
    • אורך ומורכבות: האם הילד מתקשה יותר במשפטים ובמבנים דקדוקיים מורכבים?
    • הדמיה: האם לילד קל להבין מידע כשהוא מוצג בתמונות, או שהוא מסוגל להבין מידע ללא תמונות?
  • התבטאות בשפה (Expressive Language)

ההתבטאות בשפה מתייחסת ל׳פלט׳ (output) של שפה, או לדרך שבה הילד מסוגל לבטא את עצמו בדיבור. יש מספר תחומים הקשור להתבטאות בשפה שמושפעים לעתיים קרובות מהפרעת קשב וריכוז.

שפה סיפורית: יכולת לספר סיפור הגיוני ובסדר עניינים נכון. לדוגמה, ההורה א שואל את הילד מה עשה היום, והילד מושך בכתפיו ועונה ׳לא יודע!׳. זה מתסכל כי הילד יודע מה עשה במשך היום. הוא פשוט לא יכול לסדר את האירועים ולשתף. ילדים עם ADHD עשויים להתקשות להתחיל את הסיפור בהתחלה, לספק את הרקע הנדרש, לשמור על סדר האירועים ולדבוק בנושא תוך כדי תיאור ההתרחשויות.

אחזור מילים: יכולת למצוא את המילים הנכונות במהירות ובדייקנות. ילד עם ADHD משתמש לעתים במילה דומה, במקום בזו שהוא מחפש. למשל, הוא עשוי להגיד ׳זה שמצלצל׳ במקום ׳שעון מעורר׳. יש ילדים שגם מתקשים בבחירת מילים ספציפיות ומשתמשים במקומן במילים כמו ׳דברים׳ או ׳הם׳, מה שעלול להקשות על הבנת הרעיון שהם מנסים להעביר.

דקדוק: כללי הדקדוק של השפה עלולים להיות אתגר לימודי לילדים עם ADHD. מכיוון שהם מתקשים לשים לב לפרטים, הם נוטים לעשות שגיאות דקדוקיות הן בדיבור והן בכתיבה.

צלילי דיבור

יש ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שמתקשים להפיק נכון צלילים מסוימים. הפרעה בצליל הדיבור מתבטאת בהגיה שגויה של צלילים ספציפיים או של קבוצות צלילים. מכיוון שילדים עם ADHD מתקשים בניטור עצמי, סביר להניח שלא יתקנו שגיאות אלה בקלות. במקרה זה, קלינאי תקשורת ילמד את הילד להגות נכון את הצלילים.

חשוב לטפל בבעיות דיבור בגיל צעיר. קחו בחשבון שקיים קשר חזק בין קושי בהפקת צלילי דיבור לקשיי קריאה לטווח הארוך, כגון דיסלקציה.

קריאה וכתיבה

ילדים רבים עם ADHD נאבקים בהיבט כלשהו של הקריאה או הכתיבה. יש שיעור גבוה של ילדים הסובלים במקביל מהפרעות קשב וריכוז ומדיסלקציה. גם הכתיבה מושפעת לעתים ממצב זה כי מדובר בתהליך מורכב שדורש גיוס מספר מיומנויות בו זמנית.

במובנים רבים, קריאה וכתיבה הן הצורות האקדמיות של ההקשבה והדיבור. קלינאי תקשורת יכול להעריך את מצב הקריאה והכתיבה של הילד כדי לעזור להורים להבין מה בדיוק גורם לכשל.

אם הילד שלכם אובחן ב-ADHD, או אם אתם חוששים שמא הוא סובל מהפרעה זו, קלינאי תקשורת הוא איש המקצוע שיוכל לעזור לילד להתגבר על הקשיים ולהצליח בלימודיו.

אולי יעניין אותך גם?

ריפוי בדיבור (קלינאות תקשורת)

מהו ריפוי בדיבור?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
טיפול קלינאות תקשורת בילדים

מהי קלינאות תקשורת?

רוצה ללמוד קלינאות תקשורת? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם עם כל המידע מעל ל- 90% מהגולשים ציינו שהתוכן עזר להם לקבל החלטה מושכלת לבחירת המסלול

להמשך קריאה »
מידע על אתר קלינאי

מחפשים קלינאי/ת תקשורת?

השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם

מאמרים אחרונים

תוכן עניינים

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן