חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אוטיזם

עד לאחרונה דיברו המומחים על סוגים שונים של אוטיזם, כמו הפרעה אוטיסטית או תסמונת אספרגר, אולם היום, כל ההפרעות הללו נקראות ״הפרעות על ספקטרום האוטיזם״ – PSD Autism Spectrum Disorders.

 

מהו אוטיזם?

 

הפרעות על הרצף האוטיסטי מתייחסות למגוון רחב של מצבים המאופיינים באתגרים שקשורים לכישורים חברתיים, לחזרה על התנהגות מסוימת, לקשיים בדיבור ובתקשורת הלא מילולית. אתגרים אלה מטופלים לעתים קרובות על ידי קלינאי תקשורת

הבעיות המאפיינות אוטיסטים יכולות להיות קלות, חמורות, או משהו ביניהן. אבחון אוטיזם לילדים מוקדם ככול האפשר, הוא חשוב מאוד, כי הטיפול המוקדם יכול לעשות הבדל עצום בהתפתחות הילד.

ידוע היום שאין אוטיזם אחד, אלא מספר תת סוגים, המושפעים בעיקר משילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. מכיוון שהאוטיזם הוא הפרעה על הרצף, לכול אדם עם אוטיזם (בין אם מדובר באוטיזם במבוגרים או בילדים), יש מערך של נקודות חוזק ושל אתגרים מובחנים.

הדרכים בהן אנשים עם אוטיזם לומדים, חושבים ופותרים בעיות – יכולות לנוע בין בעלי מיומנויות גבוהות למאותגרים ביותר.

יש אנשים עם אוטיזם שעשויים להזדקק לתמיכה משמעותית בחיי היומיום שלהם, בעוד שאחרים יזדקקו לתמיכה פחותה בהרבה, ובמקרים מסוים, יהיו מסוגלים לנהל אורח חיים עצמאי לחלוטין.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

סוגי אוטיזם

במשך תקופה ארוכה, אובחנו רק אנשים עם תסמינים חמורים מאוד של אוטיזם. החל משנות ה-90 של המאה הקודמת, החלו להכיר גם בצורות קלות יותר, כולל אוטיזם בתפקוד גבוה ותסמונת אספרגר, שתי הפרעות החולקות ביניהן רבות מאותם תסמינים. 

בשנת 2013, קיבץ האיגוד הפסיכיאטרי האמריקני את ההפרעות הקשורות לאוטיזם למונח אחד: הפרעה על קשת האוטיזם ובקיצור, ASD (Autism Spectrum Disorder).

עדיין, ייתכן שתשמעו אנשים, שאינם רופאים, ממשיכים להשתמש בכמה מהמונחים הישנים יותר, ובוודאי תרצו לדעת למה הם מתכוונים ובאילו סוגי אוטיזם מדובר:

    • תסמונת אספרגר – תסמונת זו נמצאת בקצה המתון יותר של ספקטרום האוטיזם בילדים. אדם עם אספרגר עשוי להיות אינטליגנטי מאוד ומסוגל להתמודד עם חיי היומיום שלו. יתכן שהוא ממוקד בנושאים שמעניינים אותו ועוסק בהם ללא הפסקה. אבל יש לו קשיים חברתיים גדולים.

       

    • הפרעה חברתית נרחבתPDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder, Not Otherwise Specified), הכוללת את רוב הילדים שהאוטיזם שלהם חמור יותר מתסמונת אספרגר, אבל לא חמור כמו האוטיזם עצמו. אלה יכולים לכלול ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה.

מה מאפיין אוטיזם בתפקוד גבוה?

׳אוטיזם בתפקוד גבוה׳ אינו אבחון אוטיזם רפואי רשמי. זה מונח לא רשמי שאנשים משתמשים בו כשהם מדברים על אנשים עם הפרעה על קשת האוטיזם: אנשים שיכולים לדבר, לקרוא, לכתוב ולהתמודד עם כישורי החיים הבסיסיים כמו אכילה והתלבשות. אנשים אלה עשויים לחיות באופן עצמאי, בדומה לכול אדם אחר מהישוב.

הפרעה אוטיסטית – PSD 

מונח ותיק זה מציין ילדים שמצב האוטיזם שלהם נמצא רחוק יותר על הקשת האוטיסטית עליה ממוקמים האספרגר וה-NOS-PDD. הפרעה זו כוללת את אותם סוגי תסמינים, אבל ברמה אינטנסיבית יותר. בהפרעה זו ניתן למצוא ילדים עם אוטיזם בתפקוד בינוני, או ילדים עם אוטיזם בתפקוד נמוך.

הפרעת ילדות דיס-אינטגרטיבית 

CDD (Childhood disintegrative disorder), היא התופעה הנדירה והחמורה ביותר על ספקטרום האוטיזם. הפרעה זו מתארת ילדים שמתפתחים כרגיל, ואז, לרוב בין הגילאים 4-2, מתחילים לאבד במהירות מיומנויות חברתיות ונפשיות ומיומנויות שפה רבות. לעתים קרבות, ילדים אלה מפתחים גם הפרעה שקשורה בהתקפי זעם.

האם תסמונת רט (Rett) היא אוטיזם? 

ילדים עם תסמונת רט סובלים לרוב מהתנהגויות הדומות לאוטיזם, ומומחים נהגו להוסיף אותה להפרעות על ספקטרום האוטיזם. אבל היום ידוע שתסמונת זו נגרמת על ידי מוטציה גנטית, והיא כבר לא נחשבת כאוטיזם.

 

מה גורם לאוטיזם?

אין גורם אחד מובהק לאוטיזם. מחקרים מראים כי אוטיזם מתפתח משילוב של השפעות גנטיות, לא גנטיות או סביבתיות. נראה כי השפעות אלה מגבירות את הסיכון להתפתחות אוטיזם. עם זאת, חשוב לזכור שסיכון מוגבר אינו שווה ערך לגורמים לאוטיזם.

  • מחקרים מראים שאוטיזם נוטה לעבור במשפחות, כאשר שינויים בגנים מסוימים מגדילים את הסיכון לאוטיזם.
  • מחקרים גם מראים כי השפעות סביבתיות מסוימות עשויות להגדיל, או להפחית, את הסיכון לאוטיזם בקרב אנשים עם נטייה גנטית להפרעה זו.


האם יש קשר בין אוטיזם לחיסונים?

מחקרים רבים הראו כי החיסונים בטוחים ואין קשר בינם לבין אוטיזם. החוקרים השוו בין תוצאות של אלפי ילדים שלא קיבלו חיסונים, עם מאות אלפים שכן. החוקרים מצאו שבלי קשר לקבלת החיסון או לא, כל קבוצה הפגינה את אותם אחוזי סיכון להתפתחות של אוטיזם.

איך מזהים תסמינים של אוטיזם?

    • אנשים עם אוטיזם, כולל בעלי תפקוד גבוה, מתקשים עם אינטראקציה חברתית וסובלים מהפרעת תקשורת.

       

    • הם לא קוראים באופן טבעי רמזים חברתיים, ועשויים להתקשות ביצירת ידידים.

       

    • הם עלולים להילחץ מאוד ממצבים חברתיים, עד כדי היסגרות מוחלטת.

       

    • הם לא יוצרים קשר עין.

       

    • הם לא יוצרים או משתתפים בשיחות חולין.

       

    • לעתים הם מסורים מאוד לשגרה ולסדר.

       

    • ייתכן שיש להם הרגלים חוזרים ומגבילים, שנראים מוזרים לאחרים.

       

    • חלקם מצליחים מאוד בבית הספר, בעוד שאחרים מוצפים ולא יכולים להתרכז.

       

    • חלקם יכולים לתפקד בעבודה, ואחרים מתקשים לעשות זאת.

       

כל התסמינים הללו תלויים באדם ובמצבו. אבל גם אם אדם עם אוטיזם יכול לעשות הרבה דברים בעצמו, בדרך כלל המיומנויות החברתיות שלו לא יהיו מפותחות.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

אבחון אוטיזם

בבדיקות השגרתיות, הרופא של הילד שלכם יחפש סימנים המעידים על עיכובים התפתחותיים. אם הילד מראה תסמינים של הפרעה על ספקטרום האוטיזם, קרוב לוודאי שתקבלו הפניה למומחה המטפל בילדים הסובלים מאוטיזם. 

מהו השלב לגילוי אוטיזם?

זוהי שאלה נפוצה אך התשובה עליה מסובכת, כי היא יכולה להיות שונה מבחינת איך ומתי מתגלים הסימפטומים של האוטיזם. 

רופאי ילדים אמורים לבחון בקביעות תינוקות וילדים קטנים, ולראות אם חל עיכוב בהתפתחותם. ניתן לזהות רבים מהעיכובים הללו, כולל שפה ועיכובים חברתיים הקשורים לאוטיזם, לאחר גיל 18 חודש, אם לא מוקדם יותר.

מחקרים מראים שסימני התנהגות יכולים להופיע כבר בגיל חצי שנה עד שנה. עם זאת, מרבית אנשי המקצוע לא מנסים לבצע אבחנה מוגדרת עד גיל 18 חודש. הסיבה לכך היא שתסמיני האוטיזם יכולים להמשיך להופיע, או להיעלם, עד גיל 24 חודשים בערך. זה הזמן שבה נראה כי אבחנת האוטיזם נוטה להיות ׳יציבה׳.

יחד עם זאת, ניתן לאבחן חלק מהילדים כשהם לפני גיל 24 חודשים. למשל, כשילד בן 14 חודש לא יוצר קשר עין ולא עוסק במשחקים חברתיים, ובנוסף הוא גם משחק בצורה חזרתית מאוד. האבחנה של האוטיזם שלו בגיל זה היא מאוד ברורה, והילד גם יגיב היטב להתערבות מוקדמת.

חשוב לזכור שילדים רבים עם אוטיזם בתפקוד גבוה, לפעמים לא מאובחנים עד שהם נכנסים לבית הספר ומתחילים להיאבק בחוסר הכישורים החברתית. 

בכול מקרה, מומלץ לסמוך על האינסטינקטים ההוריים שלכם. מחקרים מראים שההורים מצליחים לאבחן סימנים מוקדמים לאוטיזם. אז אם אתם מודאגים, בקשו מהרופא הפניה לפסיכולוג התפתחותי המתמחה באוטיזם.

מי מאבחן אוטיזם?

אנשי מקצוע כמו: 

    • פסיכיאטר 
    • פסיכולוג ילדים 
    • נוירולוג ילדים 
    • או רופא ילדים התפתחותי

איך מאבחנים אוטיזם?

 

האבחון עצמו עשוי להיות קשה, מכיוון שהאוטיזם כרוך במגוון תסמינים ורמות חומרה. אין בדיקה רפואית ספציפית לקביעת ההפרעה. יחד עם זאת, המומחה עשוי: 

    • להתבונן בילד ולשאול על האינטראקציות החברתיות שלו, כישורי התקשורת וההתנהגות וכיצד הם התפתחו והשתנו עם הזמן.

    • לספק לילד בדיקות המכסות שמיעה, דיבור, שפה, רמת התפתחות וסוגיות חברתיות והתנהגותיות שונות.

    • להציג בפני הילד אינטראקציות חברתיות ותקשורתיות, ומעקב אחרי הביצועים שלו.

    • לכלול מומחים אחרים בקביעת האבחון.

    • להמליץ על בדיקות גנטיות כדי לזהות האם לילד יש הפרעה גנטית כמו תסמונת רט.

אבחון אוטיזם מבוגרים – איך זה מתבצע?

במה מתבטא אוטיזם במבוגרים?

הערכת אוטיזם אצל מבוגרים שלא אובחנו בעבר, יכולה להיות מאתגרת. רשימת הבדיקות הסטנדרטיות נועדו לילדים, ואין בדיקות אבחנה מבוססות למבוגרים. 

בגלל מגבלות אלה, הערכת המבוגר צריכה להישען בעיקרה על צפייה ישירה במטופל. זה ייעשה במסגרת דיון בין הקלינאי לבין המטופל ושיחה על: 

  • אתגרים עכשוויים בתחומי האינטראקציה החברתית והתקשורת 
  • סוגיות חושיות שונות 
  • תחומי עניין מוגבלים 
  • או התנהגויות חוזרות ונשנות

יש מבוגרים עם אוטיזם בתפקוד גבוה, שפיתחו אסטרטגיות לפיצוי על מוגבלותם. זה מקשה על אבחון המבוסס רק על התבוננות וצפייה.

עם זאת, האבחנה נותרה חשובה גם עבור אנשים אלה שלמדו להסתיר את התסמינים שלהם, מכיוון שהם עשויים להיאבק בחיי היומיום שלהם בבעיות האופפות אותן ובאינטראקציות אליהן הם נקלעים ללא הרף.

קלינאי תקשורת למבוגרים ולילדים – מה תפקידם?

קלינאי תקשורת הם מטפלים המתמחים בטיפול בבעיות שפה ובהפרעות דיבור. הם חלק מרכזי מצוות הטיפול באוטיזם. בעזרת סינון ואיתור מוקדם של אנשים בסיכון, יכול קלינאי התקשורת להוביל את הדרך, תוך שהוא מסתייע באבחון האוטיזם ובהפניה למומחים אחרים.

לאחר האבחון, קלינאי התקשורת יעריך את הדרכים הטובות ביותר לשיפור התקשורת ואיכות חייו של המטופל. לאורך הטיפול, יעבוד קלינאי התקשורת באופן הדוק גם עם המשפחה, בית הספר ואנשי מקצוע אחרים.

כאשר מישהו עם אוטיזם מתקשה משמעותית בדיבור, יכול קלינאי התקשורת לשלב אלטרנטיבות לדיבור.

אפשרויות הטיפול על ידי קלינאי תקשורת

טיפולים להתנהגות ותקשורת:

    • תכניות טיפול רבות עוסקות במגוון הקשיים החברתיים, קשיי שפה וקשיים התנהגותיים, הקשורים באוטיזם.

       

    • יש תכניות טיפול שמתמקדות בהפחתת ההתנהגויות הבעייתיות ובהוראת מיומנויות חדשות.

       

    • תכניות אחרות מלמדות את הילדים כיצד לנהוג במצבים חברתיים או כיצד לתקשר טוב יותר עם אחרים.

       

    • ניתוח התנהגותי יישומי – ABA (Applied Behavior Analysis) יכול לסייע לילדים ללמוד מיומנויות חדשות, ולהכליל מיומנויות אלה בתוך מספר מעצבים – באמצעות מערכת מוטיבציה המבוססת על תגמולים.

       

טיפולים חינוכיים:

ילדים עם אוטיזם מגיבים בדרך כלל היטב לתכניות חינוכיות מובנות מאוד. תכניות מצליחות כוללות לרוב צוות מומחים ומגוון של פעילויות שמיועדות לשפר את המיומנויות החברתיות, התקשורת וההתנהגות.

ילדים בגיל הרך, שמקבלים התערבויות התנהגותיות אינטנסיביות ופרטניות, מראים לעתים קרובות התקדמות טובה.

 

טיפולים משפחתיים

הורים ובני משפחה אחרים יכולים ללמוד כיצד לשחק ולקיים אינטראקציה עם הילד בדרכים שיוכלו לקדם את הכישורים החברתיים שלהם, לסייע להם לנהל התנהגויות בעייתיות וללמד אותם כישורי חיים ותקשורת יומיומית.

 

טיפולים אחרים

טיפולים אחרים מוענקים בהתאם לצרכים של הילד, והם כוללים: 

    • טיפול בדיבור לשיפור מיומנויות התקשורת
    • ריפוי בעיסוק להוראת פעילויות בחיי היומיום
    • ופיזיותרפיה, לשיפור התנועה והאיזון של הגוף

פסיכולוג יכול להמליץ על דרכים שבהן ניתן יהיה להתייחס להתנהגות בעייתית.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

יתרונות הטיפול על ידי קלינאי תקשורת לילדים עם אוטיזם

 

אוטיזם יכול להשפיע במובנים רבים על הדיבור, על התפתחות השפה ועל התקשורת החברתית. קלינאי תקשורת יכולים לעזור לאדם עם אוטיזם שסובל מבעיות כגון:

    • לא מדבר בכלל

    • משמיע נהמות, קריאות, צווחות או קולות גרוניים קשים

    • מזמזם או מדבר במנגינה

    • מקשקש צלילים דמויי מילים

    • משתמש ב׳מילים׳ שנשמעות זרות, או בדיבור רובוטי, כמו תוכי, או חוזר על מה שאומר אדם אחר.

    • משתמש בביטויים ובמשפטים הנכונים, אבל ללא הבעות בנימת הקול

    • מתקשה בהפקת צלילי הדיבור, הנדרשת לתקשור ביעילות עם אחרים. השפה שלו, אם קיימת, פשוט קשה להבנה.

הפרעת תקשורת של אנשים עם אוטיזם

  • הפרעת תקשורת ראשונית יכולה לכלול מספר אתגרים תקשורתיים, כמו:

      • בעיות בכישורי שיחה, הכוללות קשר עין ומחוות,
      • בעיות בהבנת המשמעות של המילים מחוץ להקשר שבו נלמדו,
      • שינון דברים שנשמעו מבלי להבין אותם,
      • הסתמכות על הדהוד – חזרה על דברים של אחרים כפי שנאמרו, כדרך העיקרית לתקשור,
      • הבנה מועטה של משמעות המילים או הסמלים,
      • חוסר בשפה יצירתית.

    בגלל האתגרים הללו, ילד עם אוטיזם צריך לעשות יותר מאשר ללמוד לדבר. הילד צריך גם ללמוד להשתמש בשפה כדי לתקשר. זה כולל: 

      • ידיעה כיצד לנהל שיחה
      • כיוונון לרמזים מילוליים או לא מילוליים מאנשים אחרים – כמו הבעות פנים, טון הדיבור ושפת הגוף.

טיפול באוטיזם – המלצות להורים

  • מלבד הטיפול הרפואי וטיפולים מתאימים על ידי קלינאי תקשורת לילדים שיכול לסייע לילד, ישנם דברים פשוטים יומיומיים שיעזרו לכם באופן משמעותי:

התמקדו בחיובי 

  • כמו כל ילד אחר, גם ילדים עם אוטיזם מגיבים לעתים קרובות טוב יותר לחיזוק חיובי. זה אומר שכשאתם משבחים את הילד על ההתנהגות הטובה שלו, זה יגרום גם לו וגם לכם להרגיש טוב.

  • היו ספציפיים כשאתם מחמיאים, כדי שהילד ידע בידוק מה אהבתם בהתנהגות שלו.

  • מצאו דרכים לתגמל אותו, בין עם באמצעות זמן משחק נוסף, או פרס קטן כמו מדבקה.

     

  • כמו כן, כמו עם כל ילד, תנו פרס לילד על מי שהוא. כהורה – לאהוב את ילדכם בגלל מי שהוא, זה המפתח להצלחה.

     

הישארו עקביים ופעלו בהתאם ללוח הזמנים 

אנשים עם אוטיזם אוהבים שגרה. וודאו שהם מקבלים עזרה והדרכה באופן עקבי, כך שיוכלו לתרגל את מה שהם לומדים מהטיפול, גם אם מדובר בטיפול של קלינאי תקשורת למבוגרים עם אוטיזם. זה יכול להקל על לימוד מיומנויות והתנהגויות חדשות, ולעזור ליישם את הידע שנרכש, במצבים שונים.

 

הוסיפו שעשועים ללוח הזמנים

עדיף ליזום פעילויות שנראות כמו כיף טהור, ולא עוד טיפול וחינוך. אלה עשויות לעזור לילד להיפתח ולהתחבר אליכם.

 

תנו לזה זמן

סביר להניח שתנסו מספר טכניקות, טיפולים וגישות, כשתנסו להבין מה הכי טוב לבן או לבת שלכם. הישארו חיוביים ונסו לא להתייאש אם הוא לא מגיב טוב לשיטה מסוימת.

 

קחו את הילד לפעילות יומיומית

  אם התנהגות הילד לא ניתנת לחיזוי, יתכן שתרגישו שקל יותר לא לחשוף אותו לסיטואציות מסוימות. אבל, כשאתם לוקחים אותו לסידורים יומיומיים קבועים, כמו לקניות בסופר, זה עשוי לעזור לו להתרגל לעולם הסובב אותו.

 

קבלו תמיכה 

תמיכה מהמשפחה, מאנשי מקצוע או מחברים, גם אם זו תמיכה מקוונת, יכולה לעזור לכם מאוד. קבוצת תמיכה יכולה להיות דרך נהדרת לשיתוף, לקבלת מידע ולפגישה עם הורים שמתמודדים עם אתגרים דומים. גם ייעוץ פרטני, זוגי או משפחתי, יכול להועיל. חישבו על מה שעשוי להקל עליכם, ובקשו עזרה.

רוצים להתייעץ עם קלינאי/ת תקשורת מהאיזור שלכם? השאירו פרטים לחזרה:

אבחון לאוטיזם

אבחון לאוטיזם אבחון מוקדם לאוטיזם יכול ליצור הבדל משמעותי בחייהם של ילדים עם הפרעה על קשת האוטיזם ושל בני המשפחה שלהם. אבל לא תמיד קל

קראו עוד »

אבחון קלינאי תקשורת

אבחון קלינאי תקשורת קלינאי תקשורת מספקים אבחונים וטיפולים במקרים הקשורים להפרעות דיבור, שפה או תקשורת. מטרת הייעוץ והטיפול שמציע קלינאי התקשורת, היא להקל על תהליך

קראו עוד »

הפרעת תקשורת

הפרעת תקשורת הפרעות תקשורת עלולות להשפיע על האופן שבו אדם קולט, שולח, מעבד ומבין את הרעיונות שהוא שומע. הפרעות תקשורת עלולות להחליש את כישורי הדיבור

קראו עוד »
קלינאי תקשורת

קלינאי תקשורת לילדים

קלינאי תקשורת לילדים אם ילדכם מתקשה לקרוא או לאיית, אם הוא מפגין קשיים בדיבור ובהפקת צלילים, קרוב לוודאי שטיפול על ידי קלינאי תקשורת מוסמך ומיומן

קראו עוד »

מעוניינים בשיחת ייעוץ מקלינאי/ת תקשורת מומלץ באיזור שלכם? השאירו פרטים ונדאג שיחזרו אליכם:

דילוג לתוכן